fredag den 1. marts 2024

En komplet Jonah Hex-oplevelse

Sent i går eftermiddag skulle jeg til et arrangement inde i Københavns centrum, men jeg nåede på vejen lige ned i tegneserieantikvariatet Pegasus på Nørre Farimagsgade 53. Jeg kommer der sjældent, men det er altid hyggeligt at kigge rundt i de enorme bunker af tegneserier; og derfor kan det være en fordel at vide, hvad man leder efter. Nu havde jeg lige et par huller i min samling af danske Jonah Hex-hæfter, og der var sandelig bid.

Fra butikkens skumle gemmer fandt indehaveren nummer 4, 21, 29 og 35 (et af numrene havde jeg egentlig i forvejen, men det her var et meget pænere eksemplar); og så havde han sjovt nok også lige det enkelte DET BEDSTE FRA JONAH HEX-hæfte, som udkom i sin tid. Dermed fik jeg faktisk gjort min samling komplet. Nu har jeg ikke lige den store interesse i HEX-serien, der fulgte efter, og der er jo også en miniserie og de Hex-historier, der kom i Tomahawk-bladet, men det må blive en anden dag. Det var i hvert fald rart lige at få lukket selve den danske hovedserie.

Selvfølgelig skal de alle læses en dag, men lige nu er jeg i gang med det store amerikanske genoptryk af de Jonah Hex-historier, der kørte i bladet WEIRD WESTERN TALES. Det er lidt fedt at læse dem i farver og i en lidt større størrelse end i de ellers ganske udmærkede sort/hvide DC Showcase Presents-trade paperbacks. Og så starter jeg endnu engang forfra med historierne, når jeg kaster mig over de danske hæfter, men nu er det jo en ekstraordinært fed western-tegneserie.

3 kommentarer:

  1. Fedt, tillykke med fangsten. Jeg har rent faktisk aldrig være ned i Pegasus. Maybe some day. Men jeg har dog købt via postordre fra dem (ham) et par gange, blandt andet den komplette samling af de "Poeten og Lillemor"-samlebind, der kom. Jeg har heller aldrig besøgt butikken Komikken. Ligesom Pegasus holder de kun åbent ret få timer om ugen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er pudsigt med de åbningstider - også i Komikken, som jeg ikke har besøgt. Pegasus er et ganske overvældende sted med grotesk mange tegneserier; nogle i kasser, andre i bunker. Det er lidt vildt, men virkelig hyggeligt. Og indehaveren er enormt sympatisk og meget vidende, så det er bestemt også et kæmpe plus.

      Slet
    2. På et tidspunkt for nogle år siden skrev han på forsiden af hjemmesiden, at han havde fået et nyt spændende job, og derfor blev der ikke så megen tid til at holde Pegasus åben. Dén info er væk nu, men nu kan man så til gengæld læse, at han ikke kan få en hjælper til butikken, så derfor de smalle åbningstider. Men herligt at han kører den videre og gør det selv isf at hyre en eller flere og så derefter ikke kunne klare det økonomisk med deraf lukning. Dem der kører Komikken har også andre jobs ved siden af (har jeg læst et sted). Så disse butikker er vel ren hobby.

      Slet