Her er de seneste, jeg har været igennem, men jeg har meget liggende, så det kunne være, at jeg skulle skrue tempoet op.
EHI AMICO... C'È SABATA. HAI CHIUSO! (Gianfranco Parolini, Italien, 1969). En sortklædt fremmed ved navn Sabata ankommer til byen Daugherty i Texas, hvor bankens pengeskab få øjeblikke senere fjernes ved et nøje planlagt kup. Indholdet er 100.000 dollars af hærens penge. Sabata får skaffet pengeskabet tilbage og dræber en god håndfuld banditter ved samme lejlighed. Men det huer ikke de mænd, der står bag kuppet, og inden længe må Sabata forholde sig til byens stærke og indflydelsesrige spidser, der har skumle planer. Han får dog hjælp fra drukkenbolten Carrincha og den akrobatiske Alley Cat, alt imens han prøver at finde ud af, om han kan stole på den mystiske Banjo, der ligger inde med mange nyttige informationer.
Der sker virkelig meget i Gianfranco Parolinis underholdende western, der er lavet med et glimt i øjet uden at vi dog har at gøre med en egentlig komedie. Lee Van Cleef har en fest i rollen som Sabata, der lidt balancerer på en knivsæg mellem at være en helt og en skurk. Og så er han helt ekstremt god til at skyde. Franco Ressel, der spiller ranch-ejeren Stengel, er dog 100 procent skurk-agtig - og det på en måde, der nok ikke ville kunne lade sig gøre i en moderne film. Manuskriptet er absolut på kanten af det troværdige, men det betyder altså ikke noget, når der er så meget gang i den som i denne film. Musikken af Marcello Giombini er ganske forrygende, og det er et soundtrack, der er værd at eje. Her i landet blev titlen SABATA - DRÆBEREN. Set på DR TV
DAY OF THE OUTLAW (André De Toth, USA, 1959). Den barske kvægopdrætter Blaise Starrett er på kant med de farmere, der omkranser deres jord med pigtråd - og han er specielt ude efter Hal Crane, der så også er gift med Helen, som Starrett engang har været forelsket i. Det trækker op til et større opgør i den lille by Bitters i Wyoming, men alting ændrer sig, da Jack Bruhn og hans bande kommer til. De har røvet en masse penge og er på flugt fra hærens patruljer. Bruhn styrer sine mænd med hård hånd, men da han er hårdt såret, er det bare et spørgsmål om tid, før situationen eskalerer.
Vi har her at gøre med en virkelig dyster film. Handlingen udspiller sig om vinteren, og de nøgne sort/hvide billeder af den lille by og det omkringliggende landskab er trøstesløse og uden håb. Her er ikke en travl solbeskinnet hovedgade, som vi kender det fra så mange amerikaner-westerns. Samtidig er personerne i evig konflikt med hinanden og volden lurer hele tiden lige under overfladen. Robert Ryan og Burl Ives er fremragende i hovedrollerne som to mænd, der begge moralsk set er lidt flossede, men som hver især har et værdisæt, de lever efter. Det er meget intenst, og det bliver endnu mere barsk i filmens isnende slutning. Tempoet er ikke eksplosivt, men der sker alligevel en del på sin helt egen underspillede måde. Kameraarbejdet af Russell Harlan er i topklasse. Et lille mesterværk må man sige. Den danske titel er DE LOVLØSES DAG. Set på Blu-ray.
UNE CORDE UN COLT... (Robert Hussein, Frankrig-Italien, 1969). Familierne Caine og Rogers er i bitter strid med hinanden, hvilket fører til, at Ben Caine klynges op i et træ, mens hans kone Maria tvinges til at kigge på. De to andre Caine-brødre er ikke meget for at involvere sig yderligere i konflikten, så Maria søger hjælp hos den tidligere revolvermand Manuel, der bor i en spøgelsesby. Han går modvilligt med til at hjælpe hende, men det kan ikke ske uden endnu flere brutale dødsfald.
Robert Hussein har instrueret og spiller selv hovedrollen i denne nådesløse og nihilistiske western, der går mere op i stemning og stemningsfulde billeder end væg-til-væg action. Internationalt kendes den som CEMETERY WITHOUT CROSSES, mens den danske titel er HÆVNEREN RIDER ALENE - men det interessante er faktisk, at der er flere hævnere i denne dystre historie, hvor kameraet dvæler længe ved karakterernes ansigter, mens følelserne buldrer lige under overfladen. Det er virkelig en anderledes oplevelse, men en god en af slagsen - også selv det er en alt andet end munter historie. En ganske forrygende scene med en gruppe cowboys, der spiser aftensmad sammen, udløser dog et grin - og alene for den scene er filmen værd at se. Musikken af André Hossein (instruktørens far) er også god, selv om der ikke er den store variation. Set på Blu-ray.
THE UNDEFEATED (Andrew W. McLaglen, USA, 1969). Den amerikanske borgerkrig er officielt slut, men krigshandlingerne fortsætter de steder, hvor budskabet ikke er nået ud endnu. Oberst John Henry Thomas fra nordstaterne har netop vundet et slag, hvor mange altså døde forgæves. Hans mænd er trætte, men loyale, så de følger med ham ud i landet for at inddrive vilde heste, der kan sælges til hæren. Imens er oberst James Langdon fra sydstatshæren sammen med sin familie og trofaste støtter på vej mod Mexico, hvor de håber at kunne skabe en ny tilværelse. Undervejs mødes de to grupper og det går ikke stille af sig.
Der males med den brede pensel i dette kulørte action-eventyr, der på overfladen handler meget om mænd, ære og stolthed, men på trods af det alvorlige tema, er det ikke en film, der tager sig selv alt for seriøst. Dertil skifter tonen for meget undervejs, og det bliver helt gak i et gigantisk slagsmål midt i handlingen, som egentlig ikke giver mening, men det er åbenbart sjovt at slås, selv om man er ved at blive gode venner. John Wayne kører den lidt hjem på autopilot, mens Rock Hudson er en fornøjelse at se - og Ben Johnson gør det rigtig godt i en lille rolle. Der er mange flotte landskaber at se på, og man får en række imponerende scener med en gigantisk flok heste. Solid underholdning. Filmens danske titel er DE UBESEJREDE. Optaget fra DR2.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar