søndag den 28. juni 2015

På sporet af BILL OG BEN-bøgerne

En læser har efterlyst en komplet liste over alle de BILL OG BEN-bøger, der er kommet på dansk. Det kunne jeg desværre ikke hjælpe med, og jeg kan være lidt i tvivl om, hvorvidt sådan en liste nogensinde er blevet lavet. Måske kan man finde en i en af de utallige lister, som Klaus Johansen (alias Listemageren) i sin tid udgav, men det er ikke noget, jeg ligger inde med, så jeg kan ikke tjekke det.

Opdatering: Jeg har nu lavet en komplet liste, som du kan se her.

Man kan dog på nettet samle lidt blandet info op om den sejlivede serie om de to texanske helvedeshunde Bill Valentine og Ben Emerson. I årene 1961 til og med 1994 udkom der tilsyneladende 383 bind. Kun en enkelt af disse mange bøger blev genoptrykt (nr. 68 blev genoplivet i nr. 150). Hertil kommer 34 bind i BILL OG BEN SPECIAL-serien, der bestod af genoptryk (med endnu en reprise af nr. 68, forlyder det).

De mange bøger om Bill og Ben blev - ifølge omslagene - skrevet af Marshall Grover. Bag det navn gemte australieren Leonard F. Meares sig. Han nåede at få udgivet hele 746 romaner, hvoraf de fleste var westerns. Larry og Stretch er de rigtige navne på Bill og Ben, men vi vil nok aldrig helt kunne vænne os til at kalde dem for Larry og Stretch.

Selv ikke på det der store internationale net kan man ikke finde ret meget om serien, men her er en charmerende artikel om forfatteren. Det ser heller ikke ud til, at der er blevet gjort forsøg på at genoplive serien om e-bøger, hvilket er sket for andre serier. Men det kan jo komme.

19 kommentarer:

  1. hej Søren
    Der findes en næsten komplet liste over B & B titler http://www.creative-me.dk/Samling/Boganm_fiction_Grover.htm. Jeg har oprettet min egen excel ark og har planer om at registrere de manglende.
    Der findes 1 (måske flere) e-bøger med B & B. https://www.e17.dk/medie/27872
    Hilsen Hans
    valodea@gmail.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for links - det ser interessant ud. Det sidste link går til en lydbog, ikke en e-bog, men man skal vist være registreret på siden for at kunne hente den. Der ser ud til at være to titler.

      Slet
    2. Hej
      Jeg har lagt en komplet liste over Bill og Ben på min hjemmeside www.houbak-kristiansen.dk
      Er der nogen, der vil sælge nr 80, er jeg den glade køber...
      Vh Frank

      Slet
    3. Direkte link til komplet liste:
      http://houbak-kristiansen.dk/#scripts/western_liste_bill_og_ben.php
      Og jeg leder stadig efter nr. 80 (Titel: Lurer lejemorderne)

      Slet
    4. Så her jeg fået fat i nr. 80 og dermed gjort Bill og Ben samlingen komplet!

      Slet
    5. Wow! Stort tillykke med det. Det kan ikke have været en nem opgave.

      Slet
  2. På dette fora er der åbenbart en bruger, der har lagt adskillige af de danske Bill og Ben-bøger op i elektronisk format - korrekturlæst og det hele. Kan dog ikke gennemskue at hente dem.

    SvarSlet
  3. Det er lykkedes for mig at få hentet et par de nævnte Bill og Ben i elektronisk format, men ikke dem alle.

    SvarSlet
  4. Bill og ben bliver udgivet som e-bøger i september 2016

    SvarSlet
  5. Et meget sent input til en gammel tråd. Jeg har 140 Bill og Ben til salg, hvis det har interesse for nogen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så ville det måske hjælpe med lidt kontaktinfo, så læserne kan få fat i dig. Hvad er standen på bøgerne og hvad koster de?

      Slet
    2. Hej, kan man få numrene på dem?

      Slet
  6. Hejsa med jer. Jeg er en gammel samler som mistede dem i flytning. Jeg er nu startet forfra og klappede i hænderne af glæde over listen fandtes. Nu undre jeg mig så over nogle af de bøger jeg har fundet har et andet nr pp ryggen end det der står i listen. Nogle der kan forklarer det? Jeg har 4 dubletter hvis der er nogle interesseret nr 348, 300, 230 og 15.
    Mvh Jette Pedersen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette. Jeg vil på ingen måde afvise, at der er fejl i listen, så du må gerne byde ind med eksempler. Man skal også være opmærksom på, at BILL OG BEN SPECIAL-serien med genoptryk selvfølgelig havde en anden nummerering.

      Slet
    2. Hej
      I kan prøve at kigge på min liste:
      http://houbak-kristiansen.dk/#scripts/western_liste_bill_og_ben.php
      Hvis Jette mener, at der er fejl i min liste, skriv hvilke numre det drejer sig om. Så går jeg i kælderen og tjekker titlen. Jeg har samtlige bøger!
      Vh. Frank

      Slet