søndag den 10. juli 2022

Jeg fik lige læst en tilfældig titel i serien En Texas Bog: BALLADE I PASSET

Jeg skulle med toget fra København til Holbæk, og snuppede derfor en bog i stakken med slidte, gamle westernbøger. Så kunne jeg lige nå et par kapitler eller fire undervejs - og det er hyggeligt at læse i stedet for at sidde og stirre på sin smartphone ligesom de andre passagerer. Og når det er sådan en pocketbog med en del ejere bag sig, så går det nok, at den bliver lidt mere krøllet undervejs.

Det blev en af de 500 titler, der i sin tid udkom i serien En Texas Bog; udgivet af Winthers Forlag i årene 1957-1984, nemlig BALLADE I PASSET af Stephen Payne. 2,50 kroner kostede bogen som ny, da den blev udgivet her i landet i 1966. Originaltitlen er STAMPEDE ON FARWAY PASS, men man valgte altså en lidt mere mundret dansk titel.

Nu har jeg så fået læst bogen færdig - det tager jo ikke længe at komme igennem de 124 sider, som var standarden i paperbacks fra den tid. Det er en ganske underholdende fortælling om den unge cowboy Jim Hardy, hvis far for nogle år siden har dræbt ranch-ejeren Savage Ed Scanlon - og den officielle historie er, at det skete på alt andet end retfærdig vis. Jim Hardy har sat sig for at rense sin fars navn, men for at gøre det må han komme ind under huden på Savage Ed Scanlons efterkommere - den luskede Clyde Scanlon og hans smukke søster Maude.

Handlingen foregår under en større sammendrivning af kvæg fra mange rancher, og det vrimler med karakterer, der hver især har deres egen agenda. Det er en lidt forvirrende og fragmentarisk historie, som Stephen Payne har skrevet, men bogen er nu ganske underholdende. BALLADE I PASSET udkom på dansk i 1966, oversat af O. Boesdal. Et sted i bogen har han forsøgt at oversætte, hvad jeg tror har været begrebet "to be caught between a rock and a hard place" (uden at jeg ved, hvordan det præcist har været formuleret i den amerikanske tekst, men scenen beskriver et dilemma, som en af personerne har været i). Det er på dansk blevet til: "han blev fanget mellem en klippe og et klippestykke".

STAMPEDE ON FARWAY PASS udkom på originalsproget i 1965 fra Ace Books i USA. På billedet kan du se, hvordan den amerikanske forside så ud i den originale udgave (billedet er fundet på nettet) - der kom senere et genoptryk med en anden forside. STAMPEDE ON FARWAY PASS blev udgivet som en dobbeltbog sammen med LYNCH LAW CANYON af Frank Wynne (alias Brian Garfield).  Hvis man skal tro bibliotekets angivelse, så udkom LYNCH LAW CANYON på dansk som En Texas Bog nr. 422 under titlen LOVLØS BY, men det er så en anden historie - og jeg tvivler på, at jeg har den liggende.

2 kommentarer:

  1. Du næver, at standarden for disse bøger var omkring 124 sider. Jeg har tidligere downloadet "Listemageren"s indekser over Winthers kriminalbøger fra cirka samme periode. Og Listemageren (aka Klaus Johansen) skriver i forordet til nr. 1, at rigtig mange af bøgerne blev forkortet. "Dollar"-serien mangler således - og hold nu fast - op mod 60-70 % af det originale indhold! Så når du skriver, at bogen var "lidt forvirrende og fragmentarisk historie", så har du måske der forklaringen.

    Disse indeks er udsendt i hæfteform, men kan også downloades/læses fra hans egen website. Desværre tror jeg ikke han har gjort noget ud af westernpocketbøgerne.
    http://www.bibliomanen.dk/downloads/1/?dl_cat=4

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også læst det med, at der blev skåret hårdt i nogle af manuskripterne for at ramme den skabelon, man havde fastsat i Danmark. Nu kan jeg google mig frem til, at lige netop denne her, STAMPEDE ON FARWAY PASS, skulle være 103 sider i originaludgaven, så måske var Payne bare ikke den store forfatter.

      Klaus Johansen fik udgivet nogle indekser over westernbøgerne, men han har vist desværre aldrig fået lagt dem ud digitalt.

      Slet