lørdag den 26. august 2023

John Fords DILIGENCEN kører en tidlig morgen ind i Cinemateket

Blandt Cinematekets mange serier har de en, der hedder "Filmuniversitetet", der bliver til i samarbejde med Film- og Medievidenskab ved Københavns Universitet. Her står de filmhistoriske milepæle på programmet, men man skal stå tidligt op for at se dem. Der er nemlig tale om morgenforestillinger. Blandt de kommende titler er en af de helt store westerns, nemlig John Fords STAGECOACH fra 1939 (dansk titel: DILIGENCEN). På rollelisten finder man navne som John Wayne, Claire Trevor og John Carradine. Filmen vises fra en Blu-ray, men det går jo nok, og den introduceres af Oscar Pedersen fra Institut for Film- og Medievidenskab. Sæt kryds i kalenderen tirsdag den 10. oktober kl. 9.15.

2 kommentarer:

  1. Vældig interessant! Mon denne Oscar Pedersen vil kommentere på, at det næsten er dansk tradition, at bringe "Diligencen" i de tidlige formiddagstimer?
    De gjorde dansk tv nemlig også 50 år tidliere, da DR i september 1972 bragte filmen i skole-tv!
    Min forældre lod mig IKKE blive hjemme for at se den! Jeg har skrevet om den forfærdelige oplevelse her:
    https://enlejemordersertilbagepaadansk.blogspot.com/2022/10/en-forfrdelig-dag-i-1972.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha, det er sjovt. Det vil næppe være en del af introen, kan jeg forestille mig. Jeg kan se, at filmen blev sendt kl. 10.30 dengang i 1972.

      Slet