tirsdag den 18. oktober 2022

Morgan Kane udkommer igen i Danmark; nu som e-bøger

Den norske bankmand Kjell Hallbing skrev under pseudonymet Louis Masterson hele 83 bøger om revolvermanden Morgan Kane. De fleste nåede fra begyndelsen af 70'erne også at komme ud i de danske kiosker, og man kan stadig være heldig at finde eksemplarer af dem rundt omkring. Men nu har forlaget Lindhardt og Ringhof besluttet sig for at genoplive dem som e-bøger, og der er indtil videre 49 titler at vælge imellem - altså som allerede er udkommet eller er lige om hjørnet.

Det er den gode nyhed. Den dårlige nyhed er, at de koster i hvert fald 90 kroner stykket! Enkelte steder har jeg også set dem til 95 og 100 kroner. Nu kiggede jeg lige på en af de gamle udgivelser, "Gribbene i Sierra Madre", der i 1975 kostede 6,95 kroner i kiosken. Det svarer til lige under 38 kroner i nutidens penge. Nu forstår jeg godt, at det koster noget at opspore de gamle bøger, få dem scannet ind og formateret til e-bøger, men det er lidt vildt. 

Men nu er bøgerne vist mest tænkt til de bog-streaming-tjenester, hvor man kan læse alt det, man vil, for et fast beløb om måneden. Det er så ikke noget, jeg bruger. Eller man kan prøve at søge dem frem på amerikansk Amazon, hvor de nye danske e-bogs-udgaver sælges i deres Kindle-butik. Jeg købte "En rangers ære" - en af de første titler, der i sin tid udkom her i landet - for 7,99 dollars. Det er lige omkring 60 danske kroner (62,39 kroner endte det helt præcis med ifølge min netbank). Lidt mere tåleligt, men alligevel ... Men det er cool nok, at bøgerne i det hele taget bliver tilgængelige - også i den digitale tidsalder. Så kan vi diskutere markedsføringen af dem til solen går ned over prærien.

7 kommentarer:

  1. Har mange gange fortrudt, jeg ikke gemte min Kane-samling!

    SvarSlet
    Svar
    1. Min morfar havde dem i bunker - men de findes desværre ikke mere.

      Slet
  2. Og hvordan er scanningen så? Skrev du ikke på et tidspunkt om tekstscannede digitalbøger, hvor man ikke havde checket, at scanneren havde gjort det ordentligt?

    Lad mig i øvrigt også lige tippe om Jesper Ilum Petersens gode artikel om bøgerne fra bladet "Nørd Nyt". Jeg har bragt den på min blog (oprindeligt uden at spørge, men Jesper Illum sagde god for det senere hen):
    http://enlejemordersertilbagepaadansk.blogspot.com/search/label/Morgan%20Kane

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var nogle af de Edge-bøger på originalsproget, der sælges i Kindle-format på Amazon, som jeg kan se har fået en del kritik. Nu har jeg kun lige "bladret" i den Morgan Kane-bog, jeg købte, og det ser umiddelbart OK ud.

      Slet
    2. ... men nu er jeg ved at læse en af de danske Bill og Ben e-bøger (den var på tilbud), og der er godt nok mange fejl i.

      Slet
  3. Jeg fandt i øvrigt noget, der ser ud som en komplet liste over danske udgivelser:
    http://www.morgankane.org/99979354

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også ved at lave en liste af en slags, men jeg ved ikke lige, hvornår den bliver færdig.

      Slet