lørdag den 22. december 2012

THE LAST HARD MEN på cd

Jeg tror ikke, at jeg har hørt et western-score af Jerry Goldsmith, jeg ikke brød mig om. Musikken til Andrew V. McLaglens THE LAST HARD MEN kender jeg dog ikke - og så alligevel. Den er nemlig hentet fra andre Goldsmith-scores så som 100 RIFLES, RIO CONCHOS, MORITURI og STAGECOACH. Det amerikanske pladeselskab Intrada har netop udgivet soundtracket i deres Special Collection-serie og her afsløres det, at der findes masser af musik fra filmen.

Leonard Rosenman blev nemlig oprindelig hyret som komponist, men filmselskabet mente, at hans musik var alt for dyster, og de valgte derfor at hente diverse Jerry Goldsmith-kompositioner op fra arkivet. Men sjovt nok var det meningen, at denne musik skulle genindspilles, så den passede til filmen, og det gik Lionel Newman i gang med. På grund af tidspres, så nåede denne version dog ikke at komme med, og THE LAST HARD MEN indeholder derfor de originale tracks, der blev klippet til.

Cd'en fra Intrada indeholder både Leonard Rosenmans score, der ikke blev brugt, og Lionel Newmans genindspilning af de gamle Jerry Goldsmith-tracks, som så heller ikke kom med i filmen. Cd-oplaget er begrænset, men som Intrada formulerer det, så vil den være tilgængelig "while quantities and interest remains". Filmen er i øvrigt lige blevet udgivet på dvd her i landet af Soul Media. En Blu-ray-udgave var vist også planlagt, men den ser ud til at være blevet droppet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar