fredag den 4. januar 2013

En Texas Bog

Jeg læste en artikel i en lokalavis om en gut, der samlede på alt muligt, herunder westernbøger. Heraf fremgik det, at der tilsyneladende er udkommet omkring 1600 af slagsen i Danmark, hvoraf de fleste nok har været kiosk-litteratur. Om tallet er rigtigt, ved jeg ikke, men det skal nok være i den størrelsesorden.

Den bog-serie, der fylder mest, må være En Texas Bog. Dem kom der 500 bind af i årene 1957 til 1984. Indholdet kom fra mange forskellige forfattere. En af dem, HÆVNEREN BRUGER SEKSLØBER, blev f.eks. skrevet af danske Frits Remar.

3 kommentarer:

  1. De to største serier var som rigtigt skrevet "En Texas bog" på 500 bind. Nummer to er nok "Bill og Ben", som der kom 383 bind med på dansk.
    Så 1600 titler lyder rigtigt, hvis man holder sig forlaget Wintern udgivelser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skal en dag fordi biblioteket og kigge i Klaus Johansens gamle liste over danske western-udgivelser, men jeg tror bestemt, at tallet er nogenlunde korrekt.

      Slet
  2. Jeg fandt en gammel tjek-liste over westernbøger på dansk, og en hurtig sammentælling giver et tal tættere på 2200.

    SvarSlet