onsdag den 30. januar 2013

God film; skidt dvd

I aftes så jeg MAN OF THE WEST - en Anthony Mann-western fra 1958 med Gary Cooper i rollen som en tidligere revolvermand, der bliver konfronteret med sin alt andet end glorværdige fortid. Det er en dyster, dramatisk og seriøs film, der drives frem af dynamikken mellem karaktererne. Det bliver selvfølgelig også til både slagsmål og skudopgør, men det er virkelig personerne. der får denne film til at fungere.

Jeg var meget glad for MAN OF THE WEST og kan bestemt anbefale den. Desværre er den danske dvd fra SF Film ikke den store fornøjelse. Både billede og lyd er i den sølle ende af skalaen, så jeg synes ikke, at det ville være fair at skrive en anmeldelse af filmen. Men hvis du kender til andre og bedre dvd-udgaver, så er jeg meget interesseret i at høre om dem.

8 kommentarer:

  1. ”Man of the West” er en klassiker som alle western fans bør have set og det samme gælder for resten af den perlerække af Westerns Anthony Mann lavede.
    Lad mig blot nævne følgende film.
    Winchester ’73
    Devil’s doorway
    Bend of the river
    The naked spur
    The far country
    The man from Laramie
    The tin star
    Cimarron
    “The naked Spur” er min egen favorit og Anthony Mann og James Stewart har efter min opfattelse givet os bedre westerns and John Ford og John Wayne gjorde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange gode titler til indkøbslisten; dem skal jeg helt sikkert have set.

      Slet
    2. Jeg kan på det varmeste anbefale ”The James Stewart western collection”
      Den indeholder 7 film.

      The rare breed
      Shenandoah
      Night passage
      The far country
      Bend of the river
      Winchester ‘73
      Destry rides again

      Den koster £13.50 hos amazon.co.uk

      Slet
    3. Rigtig godt tip; den ser fantastisk ud.

      Slet
    4. Nu jeg er i gang ville egentlig også anbefale dig ”Budd Boetticher Box set” som jeg også selv har, men jeg kan se at prisen er oppe i astronomiske højder.
      Budd Boetticher er meget undervurderet efter min mening og jeg syntes hans westerns med Randolph Scott er nogle af de bedste amerikanske westerns.

      Slet
    5. Ja, den er godt nok i den dyre ende, men måske kan man være heldig på eBay eller hos en eller anden online-forhandler.

      Slet
    6. Helt enig med Klaus. Man bør ikke snyde sig selv for Boettichers westerns. En film som Seven Men from Now er ikke blot en af de bedste B-westerns, men også en af de bedste westerns overhovedet.

      Slet
  2. Region 1-udgivelsen og den tyske Blu-ray fra Koch Media skulle være de bedste udgivelser.

    http://www.dvdbeaver.com/film/dvdreviews5/manofthewest.htm

    SvarSlet